Trăim în lumea în care nu mai este important ce spune un hotel despre el, ci ce spun oaspeții despre el. În topul site-urilor pe care le accesăm înainte de a ne decide să alegem un hotel se află cele de review-uri. Părerile celor care au fost deja oaspeți unde intenționăm să ne cazăm joacă un rol extrem de important în decizia finală.
Cât timp petrecem citind opinii
Aproximativ 95% dintre cei care își caută un hotel citesc review-uri și consultă în jur de 5-7 comentarii înainte să aleagă hotelul potrivit. De asemenea, turiștii petrec cel puțin 30 de minute citind despre experiențele altora în perioada de cercetare.
În România, în topul site-urilor unde turiștii citesc review-uri se află Booking, Facebook, urmate de Google și Tripadvisor (conform revinate.com). Pe cât este de important să afli părerile persoanelor care au intrat în contact cu serviciile unui hotel sau al unui restaurant, pe atât de înșelător poate fi dacă nu știm să citim cum trebuie comentariile.
Site-uri de încredere
O primă întrebare pe care trebuie să vi-o puneți este dacă puteți avea sau nu încredere în site-urile unde sunt prezente comentariile. Dacă ar fi să facem un top al site-urilor de încredere, pe primul loc se află acele site-uri unde este prezent un motor de rezervare, ca de exemplu booking.com, agoda.com, expedia.com, hotels.com. În cazul acestora, aveți certitudinea că cel care a scris comentariul a fost cazat în locul despre care comentează.
Pe un loc secund se află Tripadvisor, care deși nu oferă certitudinea că cel care își spune opinia a fost cazat în locul respectiv, poate fi considerat o sursă de încredere, mai ales că oferă poze din locații făcute de turiști.
În topul încrederii în sursele de unde ne informăm, pe ultimele locuri ar fi Facebook și Google, unde un simplu utilizator poate să opineze legat de o locație fără să o fi văzut vreodată. De asemenea, nici pe Google, nici pe Facebook nu ai posibilitatea de a vedea detalii despre review-uri ca: tipul de turist care comentează (cuplu, grup, familie, business etc) sau notele detaliate pentru fiecare serviciu oferit de hotel (mic dejun, curățenie, facilități etc).
Notă mare egal hotel bun. Sau nu?
Primul aspect care trebuie luat în seamnă în momentul în care analizăm un hotel este scorul general pe site-urile de încredere. În mod normal, un scor bun înseamnă automat și garanția unor servicii de calitate, corect? Ei bine, important este ca acel scor să fie rezultatul unui numar relevant de comentarii.
Mai exact, nota 8 pe booking.com din 100 de comentarii nu este mai bună decât nota 7 din 1000 de comentarii. Nu spunem neapărat că un hotel bun ar trebui să aibă sute de comentarii, dar nu numai scorul unui hotel este important, ci și numărul de comentarii din care rezultă.
De asemenea, revenind la relevanță, nota 8.5 din 10 de pe booking.com este mai bună decât nota 5 din 5 pe Google.
Cum să citești comentariile
Este important să citești cele mai recente review-uri, este foarte posibil ca un comentariu de acum 2 ani să nu mai aibă relevanță în prezent.
Mai mult, atunci când citești un review, încearcă să te concentrezi pe ceea ce te interesează pe tine. De exemplu, dacă îți dorești un pat mare și cu o saltea mai tare caută fix comentariile legate de pat. Dacă găsești plângeri legate de dimensiunea dulapului, iar tu obișnuiești să îți iei doar câteva lucruri când călătorești, nu lăsa ca aceste review-uri să te afecteze.
Sortează review-urile și încearcă să le citești pe cele care sunt cu adevărat obiective. Ideal este să nu iei în seamnă review-urile de 1 stea sau 10 stele din 10. Cei care critică de la A-Z tind să exagereze, în timp ce cei care dau nota maxima par a transmite mai degrabă niște mesaje de PR decât păreri obiective. Notele de mijloc sunt cele mai realiste și sunt scrise, de regulă, cu discernământ.
De asemenea, anumite site-uri îți permit să vezi câte comentarii au fost scrise de un anumit utilizator. Desigur, de preferat este să îi iei în calcul pe cei care au mai mult de un comentariu publicat.
Lista de recomandări în analiza review-urilor rămâne deschisă, important este ca în cele din urmă să reușești să faci alegerea hotelului potrivit pentru tine.